Is Reuters van Rothschild?

De greep die Reuters op de nieuwsvoorziening zowel in beeld
als in woord wereldwijd heeft doet de vraag rijzen wie de eigenaar is van dit
concern, dat 55.000 mensen in dienst heeft en in 100 landen actief
is. Er wordt gezegd dat de familie Rothschild achter Reuters zit . Is dat
waar?

Reuters

De aandelen in Reuters werden in 2007 gekocht door Thomson
Corporation of Canada, waardoor Thomson eigenaar is geworden van Reuters. De
nieuwe combinatie heet Thomson Reuters.

Thomson werd in 1934 opgericht door de Canadees Roy Thomson
(1894-1976), zoon van een kapper in Toronto. De voorouders van Roy Thomson
waren in de 18e eeuw uit Schotland naar Canada geëmigreerd. Alle
generaties voor hem verdienden de kost als boeren en ambachtslieden.  Roy bleef volgens zijn biograaf gedurende
zijn hele leven een bescheiden, hardwerkende man zonder enige opsmuk ondanks
zijn fabelachtige vermogen.

Roy Thomson 1st Baron Of Fleet

Roy Thomson, first Baron of Fleet

Thomson boekte vanaf de oprichting doorlopend successen in
zowel Canada als in het Verenigd Koninkrijk door het kopen van krantenfirma’s,
radiostations en later televisiezenders. Toen Roy Thomson in 1957 een Schotse commerciële televisiemaatschappij mocht exploiteren zou hij hebben gezegd dat
dit zoveel waard was als een licentie om
geld te mogen drukken en in omloop brengen.
Een uitspraak die Mayer
Anschelm Rothshild zou kunnen hebben gedaan als hij niet twee eeuwen eerder had
geleefd. 

In de zestiger jaren van de vorige eeuw kocht Roy Thomson
onder andere The Sunday Times en The Times (tot dan eigendom van Lord Astor).
In 1964 werd Thomson benoemd tot Baron van Fleet. Hiervoor moest hij wel zijn
Canadees staatsburgerschap inwisselen om Engelsman te kunnen worden, wat een
voorwaarde was voor zijn verheffing in de adelstand.

Toen Roy Thomson in 1976 overleed was het bedrijf Thomson
uitgegroeid tot een sterke multinationale onderneming. Zoals gezegd, nam Thomson
in 2007 het Britse Reuters over. Reuters is de spin in het web waar het gaat om
nieuwsvoorziening. Het levert nieuws in woord en beeld aan kranten, tv,
magazines en ook aan financiële instituten. 
De overname door Thomson zou het gevolg zijn van de slechte financiële
situatie waarin Reuters verkeerde. Saillant detail is, dat Reuters niet voor
meer dan 15% in bezit mocht zijn van een enkele aandeelhouder. Voor de overname
door Thomson werd op deze regel een uitzondering gemaakt. Dit tot ongenoegen van
veel Reuters journalisten, die de overname door Thomson zagen als een
bedreiging van de onafhankelijke nieuwsgaring. Na de overname werd het
hoofdkantoor van de nieuwe combinatie Thomson Reuters gevestigd in New York.

Headquarters ThomsonEuropees ParlementDsc03247Babel01

Van links boven naar rechts beneden: Hoofdkantoor Thomson, Europees Parlement, Bis Bank, Toren van Babel (Breughel)

Wie is eigenaar van Thomson en daardoor dus ook van
Reuters?  47% van de aandelen van Thomson
Reuters is verhandelbaar via de beurs in New York . 53% – en dus de meerderheid is in handen van Woodbridge Company. 
Het laatstgenoemde bedrijf is de houdstermaatschappij van de familie
Thomson.  De conclusie van dit onderzoek
is dus dat de familie Thomson ‘achter’ Reuters zit. Niet de familie Rothschild
dus.  Is er een verband tussen de
families Thomson en Rothschild? Ja, die is er! En een wel heel merkwaardig
verband. David Thomson en David Rothschild hebben samen een actie
voor het milieu gevoerd door op een boot The Plastiki, gemaakt uit 12.000
plastic flessen de wereld rond te varen. Wat een leuk toeval! Twee Davids uit
twee families die bedrijfsmatig niets, althans niet traceerbaar, met elkaar te
maken hebben voeren samen actie voor een beter milieu. Voer voor David Icke!

 

© Ad Broere, 31 maart 2011